Tradisjonell reklame fungerer ikke like godt lenger. Her kan du lære mer om brukergenerert innhold (UGC), og hvorfor dette kan fungere bedre for din bedrift.

Effektiv markedsføring med UGC

UGC står for User Generated Content eller brukergenerert innhold på norsk. I bunn og grunn refererer det til alt innhold som er laget av brukerne av produktet – tekst, bilde eller video.

Mange merker at tradisjonell reklame ikke fungerer like godt lenger. Forbrukere er mer skeptiske enn noensinne, og konsentrasjonsevnen har aldri vært lavere. Nettopp derfor tyr mange til brukergenerert innhold (UGC), ettersom det kan virke mer autentisk, tillitsbyggende og ikke minst engasjerende.

I det siste har fokuset rundt begrepet i økende grad falt på video. Stadig flere merkevarer bruker brukergenererte videoer som del av sin egen promoteringsmiks – både i organiske kanaler og i sin betalte annonsering. Man snakker gjerne om å leie inn UGC creators for å lage promoteringsmateriell for produktet eller tjenesten sin.

Som et resultat har også plattformer for kjøp og salg av UGC-innhold vokst frem, som for eksempel ContentCloud. La oss ta et lite dypdykk i hva det er som gjør UGC så effektivt.


UGC kan fungere som «social proof»

Folk stoler på mennesker, ikke markedsførere. En hvilken som helst merkevare kan prøve å selge produktet sitt i en kampanjevideo – det overbeviser ikke nødvendigvis mottakeren om at det som sies er autentisk.

Ved å bruke ekte, vanlige folk i stedet, vekker det tillit. Folk er mer tilbøyelige til å stole på folk som ligner en selv. Bruk av brukergenerert innhold (UGC) kan derfor vekke tillit hos mottakeren, og gjør at en kampanje virker mer autentisk og genuin. Dette er en sterk årsak til at UGC-videoer er så effektive i markedsmiksen.

UGC fremstår som «native» til plattformene

Mange merkevarer fokuserer i økende grad på «native advertising». Enkelt forklart betyr dette at man lager innhold som ser ut som det som vanligvis blir delt som organisk innhold i en kanal av brukerne der.

Ved å lage et slikt innhold, kan det redusere sannsynligheten for at din kampanje blir «scrollet» forbi. Mange opplever svært gode resultater med en slik tilnærming, og bruker i økende grad dette som en del av promoteringsmaterialet sitt.

UGC er mer engasjerende

Mennesker liker mennesker. Hva er vel mer provoserende enn å få opp en stor reklameplakat når du ønsker å slappe av og se på videoer?

UGC inneholder mange av disse engasjerende elementene som typisk eksisterer i organisk innhold. Ved å ha en ekte person som prater som en kunde – ikke noen som prøver å selge deg noe – vil seeren (forhåpentligvis) føle dette som mer autentisk til plattformen – og dermed mer engasjerende. Vinn-vinn.

UGC er kostnadseffektivt

Gode videoer koster penger. Ved å bruke innhold opprettet av brukere unngår man mye av de høye produksjonskostnadene som tradisjonelle reklamekampanjer innebærer. Du kan altså få gode videoer som faktisk konverterer, uten at det skal koste deg skjorta.

Synes du UGC virker interessant og har lyst til å bruke det i dine kampanjer? Du kan enkelt kjøpe innhold av våre UGC-produsenter her:

UGC vs. Influensermarkedsføring

Forskjellen mellom UGC og influensermarkedsføring er enkel, men viktig.

UGC (brukergenerert innhold) er kort og godt innhold skapt av brukere av produktet ditt – anmeldelser, bilder og videoer som deler deres opplevelser med merket ditt.Influensermarkedsføring handler derimot om samarbeid med kjente personligheter som har stor innflytelse på nettet. Influensermarkedsføring brukes gjerne for å få eksponeringer og salg via influenserens nettverk – det er i stor grad det man betaler for.

Når det derimot kommer til UGC, er det som regel ikke noe krav til at brukeren har en stor følgerbase eller påvirkningskraft. Merkevaren er heller opptatt av at innholdet er godt og engasjerende, og at det kan brukes som et middel for å vekke tillitt i markedsmiksen sin.

Hva må du tenke på når du starter med UGC?

For mange kan det å starte med UGC føles forvirrende.
Hvor får du tak i UGC, og hvordan får du innholdsprodusenter til å ville jobbe med deg?

Vi skjønner godt at dette kan være forvirrende i starten. Heldigvis er det ikke så vanskelig når du setter deg inn i prosessen. Noe av det du må tenke på er:

  • Rettigheter: det er viktig at du har papirarbeidet i orden når det kommer til bruk av brukergenerert innhold. Dette innebærer både i hvilke kanaler du kan promotere innholdet, og hvor lenge du har lov til å promotere innholdet.
  • Betaling: det kan være lurt å definere hvor mye du ønsker å betale for innhold, og å få et overblikk over hva som er normalt i bransjen. Det er ofte høyere priser for erfarne innholdsprodusenter som lager godt innhold.
  • Format: det kan være lurt å spesifisere hvilke formater du trenger innholdet i.
  • Dersom du skal promotere innholdet i feed på Facebook eller Instagram, vil dimensjonene som regel være annerledes enn på andre plattformer som f.eks. TikTok.

Hvordan får du tak i UGC-innhold?

Hvordan får man egentlig tak i UGC creators?

Noen bedrifter skaffer innholdsprodusenter selv via sin egen kundebase. For eksempel kan du komme i kontakt med kunder via dine sosiale kanaler eller CRM-system, og herfra forsøke å få kundene til å dele sine produktopplevelser med deg. Dersom du skal bruke noe av dette innholdet er det derimot viktig at du har kontroll på papirarbeider når det kommer til rettigheter over det. Det er ikke lov å bruke kundeinnhold til markedsføring uten samtykke.

En annen metode enkelte bruker, er å ta veien om et management-byrå. Flere byråer sitter på en mengde kreatører og influensere som de kan leie ut til deg som en tjeneste. Dette kan være en god måte å starte med UGC, men kan være kostbart.

Vi anbefaler å bruke en plattform som ContentCloud. Her kan du enkelt se gjennom hele vår database av innholdsprodusenter, og filtrere etter dine behov. Om du for eksempel ønsker en kvinne over 50 år som har erfaring med hudpleieprodukter, kan du filtrere etter dette.

Ved å bruke en plattform som ContentCloud unngår du også dyre avgifter og mellomlegg som man typisk får dersom man går veien om byråer. ContentCloud lar deg enkelt kjøpe innhold fra kreatører. Om du trenger en produktanmeldelse, en unboxing-video, eller noe helt annet, så kan du få dette via plattformen. Du kan enkelt se creators priser og booke dem via plattformen. Alternativt kan du legge  ut en brief på plattformen, og så vil de aktuelle produsentene by på oppdraget.  Deretter kan du enkelt godta eller avslå de produsentene du måtte ønske.
‍  
En annen fordel med ContentCloud, er at du slipper alt av unødvendig papirarbeid. ContentCloud tar seg av hele prosessen. Alt du trenger å gjøre er å akseptere vilkårene og handle det du måtte ønske – vi fikser resten.

På plattformen har du også tilgang til å se tidligere innhold produsert av de ulike brukerne, samt andre merkevarers erfaring med innholdsprodusenten.